Sparta er Månedens Løber i Marathon Sport. De holder Danmark løbende og har sat København på verdenskortet med hurtige tider. Det har for nyligt givet Sparta det eftertragtede “Gold Label” på Copenhagen Half – et løb, som Sparta arrangerer i samarbejde med Dansk Atletik Forbund – hvilket gør, at verdenseliten kigger mod Kongens By, når der skal jagtes nye verdensrekorder.

Historisk vingesus

Sparta har inspireret til motion, fællesskab og idrætsglæde siden 1898. Det var året, hvor de to østerbroforeninger Idrætsklubben Sparta og Østerbros Athletik- og Bokseklub blev enige om at slå sig sammen. De dannede Sparta Atletik og Motion. Sparta er en klub for både bredden og eliten og har siden 1980’erne domineret den danske atletikverden.

Sparta arrangerer omkring 20 motionsløb om året og har med sit set up med gratis fællestræning hver søndag gjort kunsten at løbe et marathon overskuelig for den almindelige motionist. Hver søndag står frivillige kræfter parat på Østerbro Stadion og deler ud af gejst, glæde og gode tips til at gennemføre de berømte 42,2 km. To gange om året skaber de rammerne for årets to største løbsbegivenheder i København, hvor der løbes Copenhagen Half og Telenor Copenhagen Marathon. To arrangementer, der lokker motionister og eliteløbere fra hele verden til København og får den almindelige motionist til at prøve kræfter med de lange distancer. Endvidere skaber de hvert år rammerne for verdens største motionsløb, DHL Stafetten, der i 2016 havde imponerende 121.065 deltagere ved startstregen.

Skærpet konkurrence

I en verden, hvor antallet af løb skærper konkurrencen om løbernes deltagelse, formår Sparta hele tiden at tænke nyt, skrue op for løbsfesten og skabe engagement og følelsen af, at man ikke ønsker at gå glip af deres løb og arrangementer. ” Konkurrencen på markedet for løb betyder, at vores kerneprodukt altid skal være gennemført og af høj kvalitet. Men vi skal hele tiden være dygtige og innovative og levere en helhedsoplevelse, der dækker 360 grader rundt om løbet. Blandt andet derfor investerer vi kraftigt på den digitale front, bl.a. til Telenor Copenhagen Marathon, hvor vi vil sætte helt nye standarder for den digitale oplevelse. Vi gør også meget for at inddrage og involvere byen og alle dens aktører – alt sammen for at give vores løbere de bedste minder med hjem fra vores events”, fortæller Dorte Vibjerg, direktør i Sparta.

 

Vi ønsker Sparta tillykke med titlen som Månedens Løber og takker for, at de år efter år skaber rammerne for drømme, engagement, personlig udvikling og gode tider.

 

 

Skrevet af

Maren Elise Skjerlie Gilling