Claus Hechmann, ansvarlig for Hechmann Running og ejer af testcenteret Hechmann Sport i Slagelse, har for nyligt åbnet et testcenter i Idrætshuset ved Østerbro Stadion som led i sit samarbejde med Sparta Atletik & Motion. Marathon Sport har i den forbindelse indgået et samarbejde med Hechmann Sport om en guldpakke bestående af en iltoptagelsestest foretaget af Hechmann Sportog et par valgfrie løbesko samt en løbestilsanalyse foretaget af en af vores løbespecialister i Marathon Sport. Her finder du linket til Guldpakken.

Af Line Kremmer

Marathon Sport lagde vejen forbi Hechmanns nye testcenter til en snak om løbeøkonomi, test, iltoptagelse, træningszoner samt hvilke muligheder og fordele det har givet at åbne et testcenter hos Sparta.

”Det er svært at få en københavner til at køre til Vestsjælland – det er lettere at få en vestsjællænder til at køre til København”

Således udtaler Hechmann med et smil på læben, når han forklarer baggrunden for at åbne et testcenter i hjertet af Østerbro. Hechmann ser en stor fordel i at være rykket ind i Idrætshuset, hvor han kommer tættere på mange af de atleter, han tester og træner i sit daglige arbejde. Dertil fremhæver han betydningen af at være en del af et sundhedscenter, hvor atleter kan komme og få råd og vejledning om kost, mentaltræning og behandling – og hvor de nu også kan få testet deres løbeøkonomi.

 

”Det er oplagt. Jeg er rigtig glad for, at vi er kommet herind. Nu befinder vi os lige midt i, hvor alle løberne løber rundt i Fælledparken osv. (…) Og så er det jo oplagt at indgå et samarbejde med Marathon Sport”.

Hechmann understreger, at løbetesten henvender sig til løbere på alle niveauer – men hvad indebærer en sådan iltoptagelsestest?

 


Hechmanns iltoptagelsestest

Hechmanns iltoptagelsestest er en løbetest, der måler din energiomsætning – altså hvor meget energi du bruger under løb ved forskellige hastigheder. Testen udføres, mens du løber på et løbebånd, og varer 15-20 minutter. I testen foretages en præcisionsmåling af din iltoptagelse (O2) og dit kuldioxidoutput (CO2). Herved fås et indblik i hvordan kroppen arbejder mht. omsætning af fedt, kulhydrater og til dels også proteiner.

Testen giver et præcist billede af, ved hvilke tempi du opnår den mest effektive fedtforbrænding, samt hvor hurtigt du skal løbe for at forbedre din kondition, uden at du nedbryder dig selv. Ud fra testen kan Hechmann derfor fastslå, hvilke tempi du bør løbe i under din træning. Hechmann pointerer, at det er umuligt at ramme maxpulsen på et løbebånd. Testen er derfor ikke en maxpuls-test, hvor du skal løbe all out, men derimod en test hvor du starter med at gå og derefter øger tempoet indtil den maximale iltoptagelse nås. Det er nødvendigt at udføre testen med en maske, så der kan måles på de to gasser (O2 og CO2).

”Man når at ramme VO2 max – den ligger bare langt fra maxpulsen (…) Den maximale iltoptagelse kan jeg se, når CO2’en begynder at eksplodere. Når den kommer op over en vis procentdel, så stiger ilten ikke mere. Det er sådan noget 3km fart svarende til det du kan løbe all out i 10 min.”

 Når Hechmann tester løbere, bliver han ofte mødt med spørgsmålet: ”Jeg er løber – hvorfor skal jeg starte med at gå?”. Svaret på dette spørgsmål er, at det er nødvendigt at måle på hele energispektret. Hvordan du omsætter dine substrater (fedt, kulhydrater og proteriner) er det vigtigste at kende på en atlet.

Med udgangspunkt i testen kan Hechmann planlægge en fremadrettet træning ud fra 9 træningszoner. Hensigten er, at du som løber bliver bedre til at omsætte fedtsyren ved en højere intensitet. Det er det mange løbere ifølge Hechmann ikke er særligt gode til, fordi de glemmer at variere deres træning:

”Alt for mange lægger deres træning i et alt for højt tempo. De får ondt i benene, bliver trætte og alt muligt andet, og det er der ingen grund til. Kredsløbstræning skulle netop være med til, at man får mere overskud – og det er den aerobe del, der er den allervigtigste” – Claus Hechmann

Hovedparten af træningen bør ifølge Hechmann ligge under tærskelværdien. ”Vi skal op og løbe stærkt for at løbe hurtigt – den sætning hører jeg SÅ tit”, udtaler Hechmann men fastslår i forlængelse heraf, at der ikke skal meget Vo2-max-træning til, da det er ekstremt nedbrydende for kroppen.

 

 

Hvem henvender testen sig til?

Testen er både oplagt til dig, der ønsker en guide til hvordan du bedst muligt kommer i gang med din løbetræning og til dig, som gerne vil have mest muligt ud af din træning.

Vil du vide mere?

https://www.hechmannsport.dk/loebetest

http://shop.marathonsport.dk/hechmann-running-lob-som-eliten.html

Testcenteret i Idrætshuset har åbent tirsdag, onsdag og torsdag. Om onsdagen foretages testen af Mads Tærsbøl, som trænes af Hechmann og har hjulpet i testcenteret i Slagelse gennem de seneste 3-4 år.