Alle kender følelsen af, når det går lige efter planen – og sådan oplevede Heidi Bligaard det, da hun lørdag d. 25 marts deltog i Ø-Marathon på Amager.

Med mindre end to måneder til Copenhagen Marathon 2017 har vores Projekt Marathon kandidat, Heidi Bligaard denne weekend haft en uovertruffen løbsoplevelse, hvor hun præsterede langt over egne forventninger.

Heidi er utrolig disciplineret og besidder en stor portion træningsflid. Hun har siden projektets start punktligt fulgt sit træningsprogram, og i weekenden blev hun belønnet herfor. I weekenden havde Heidi tilmeldt sig Ø-Marathon på Amager, dog ikke med planen om at løbe den fulde distance, men for at simulere marathon-oplevelsen. Ruten var en rundstrækning på 5,3 km., hvilket var ideelt i forhold til at kunne hoppe fra undervejs. Ud fra sin træningsplan skulle hun denne lørdag kun løbe 25 km., men det blev til en del flere.

Heidis første udtalelse efter løbet var: “Juhuuu – jeg satte personlig rekord! Jeg har løbet 33 km i dag! Så langt har jeg aldrig før løbet … ja ikke engang overvejet at løbe. Det var en fantastisk fed følelse!” Heidis jubel over hvor godt det gik på lørdagens træningstur er smittende! Vi kender alle til følelsen af, at blive belønnet for noget vi har arbejdet hårdt for – og til følelsen af, at fyldes med motivation og lyst til at kæmpe videre.

Gameplan

Det er en realitet at jo flere ting, man har gennemtænkt, jo mindre er sandsynligheden for at noget går galt, og dermed stiger sandsynligheden for, at man får en succesfuld løbsoplevelse. Dagen før Heidi skulle deltage i Ø-Marathon gjorde Line og Mathilde, to af vores medarbejdere i Marathon Sport, derfor deres for at klæde Heidi godt på til denne udfordring.

Overordnet set handlede det om, at hjælpe Heidi med at lave en gameplan for løbsdagen, og i den forbindelse blev alle relevante elementer, der har indflydelse på hendes løb, diskuteret. Fokus var indledningsvist at få Heidi til at reflektere over samt tage stilling til bla. hvor tidligt hun skulle stå op, hvad hun ville spise til morgenmad, påklædning – både sko og tøj, distance og tempo, væske- og energiindtag undervejs osv.


Distance og tempo

Heidi har et mål om at gennemføre Copenhagen Marathon med et gennemsnitspace på 5,30 min/km., og dermed krydse målstregen efter 3 timer og 52 minutters løb i Københavns gader. Det er således gameplan A, når hun stiller til start på Islands Brygge søndag morgen d. 21 maj, mens gameplan B er, at gennemføre på under 4 timer.

På de længste træningsture har Heidi indtil nu haft et pace på mellem 5,15 – 5,40 min/km. afhængigt af distancen, og hun har erfaret, at hun føler sig bedst tilpas omkring pace 5,30 min/km. og deraf kommer gameplan A.

Som en del af lørdagens simulation af marathon-oplevelsen var et vigtigt element for Heidi derfor at forsøge at holde pace 5,30 min/km. hele vejen. Lørdag morgen løb Heidi hjemme fra sig selv og ned til Motionsklubben Amager, hvorfra starten gik. Hun løb fem runder på den 5,3 km. lange rundstrækning og derefter løb hun hjem igen.

Om sin oplevelse fortæller Heidi: “På grund af vinden var jeg udfordret i forhold til at holde et stabilt tempo. Vinden havde en tydelig indvirkning på mit løb, hvilket tydeligt ses på mine km-tider, der varierer meget. Jeg har løbet alt lige fra pace 5,09 – 5,45 min/km., men endte med et gennemsnitspace på 5,25 min/km for for de i alt 33 km. Planen var jo at løbe lidt langsommere, men det var svært at holde tempoet nede, fordi mine ben havde det så godt”.

 

Motoren skal passes og plejes

Heidi har aldrig før indtaget hverken vand eller energi under et løb, men det er meget vigtigt, at motoren passes og plejes på et marathon. For at få helt styr på gameplanen op til Copenhagen Marathon var væske- og energiindtag derfor også noget, der skulle testes på lørdagens træningstur.

Dit energiindtag under marathon kan være afgørende for, om du får et godt løb eller ej. der eksisterer dog ikke ét enkelt svar på, hvad man skal indtage og hvor meget man skal indtage. Det er et faktum, at vi hver især reagerer forskelligt på de produkter, der er på markedet, og tilmed har vi ikke brug for den samme mængde energi. Mens for meget energi kan give maveproblemer, øger for lidt energi risikoen for, at du går sukkerkold og rammer muren.

Med sig på turen fik Heidi en række forskellige produkter fra to forskellige mærker – hun fik både chews (vingummier) og geler med og uden koffein fra henholdsvis GU og SIS.

Heidi var overordnet meget positiv i forhold til de forskellige produkter hvad angår både smag og konsistent. Gelen fra GU, som smager af Salted Caramel, var dog hendes storfavorit, og skal helt sikkert med i lommen til Copenhagen Marathon.

Hver gang hun indtog chews eller en gel, indtog hun desuden også vand. Væskeindtag er mindst ligeså vigtigt, omend endnu vigtigere end energiindtag. De få sekunder det kan koste at sætte tempoet ned eller gå lidt ved depoterne for at få noget at væske, er meget afgørende for at få et godt løb. I de fleste tilfælde indhentes den tabte tid senere i løbet.

Ligesom Heidi valgte at gøre, kan det være en rigtig god ide at simulere marathon-løbet og teste sin gameplan. Det giver mulighed for at justere på forskellige forhold, inden det er for sent og således øge sandsynligheden for ikke at komme ud i et scenarie, hvor man skal forholde sig til plan B – men derimod holde sig til plan A hele vejen og få en succesfuld oplevelse!

Husk, at vi i øjeblikket har tilbud på GU Gels & Chews, hvor du frit kan blande 10 stk. for kun 100 kr. Tilbuddet gælder kun i Marathon Sports butikker, og til d. 1. maj.

Skrevet af Mathilde Have